Sociale zoekmachines

Een amerikaanse universiteit in Indiana gaat in plaats van Google’s zoektechnologie gebruik maken van ChaCha, een zoeksysteem waarbij duizenden mensen handmatig de beste zoekresulaten naar voren brengen. Personeelsleden van de universiteit zullen worden getraind in de ChaCha-systematiek en gaan zich bezighouden met het gidsen van zoekvragen in het digitale domein van de universiteit zelf.

De bekende bookmarksite Del.icio.us doet al langer iets soortgelijks: mensen slaan hun favoriete websites op en geven er trefwoorden aan. Vervolgens kun je als gebruiker zoeken op trefwoorden en zien wat anderen als favoriet opgeslagen hebben. Omdat zoveel mensen dezelfde favorieten opslaan ontstaat vanzelf een ranglijst van resultaten.

Wikipedia tot slot maakt gebruik van een soortgelijk fenomeen. Gebruikers delen hun kennis op een centrale plaats, voor iedereen toegankelijk.

Volgens mij zijn dit goede ontwikkelingen. Ik heb niets tegen Google (of soortgelijke zoekmachines), maar hoe slim de algoritmes ook in elkaar zitten, vaak genoeg zijn de resultaten niet van de gewenste kwaliteit. Zeker zodra je zoektermen maar enigszins commercieel gerelateerd worden, krijg je waslijsten waardeloze websites voorgeschoteld. Die alleen maar op die eerste pagina(s) staan omdat er flink wat geld gepompt is in marketing en zoekmachineoptimalisatie.

Een stukje menselijke beoordelingsvermogen blijft vaak nodig de echte krenten uit de pap te halen.

Bron: emerce.

One thought on “Sociale zoekmachines

Comments are closed.