Microsoft Live shopping

Afgelopen week lanceerde Microsoft een nieuwe online dienst, Windows Live Shopping. Een beta-product weliswaar, dus de verwachtingen mogen natuurlijk niet te hoog zijn. En we moeten niet klagen als er hier en daar nog wat foutjes ontdekt worden.

Maar helaas, ik ben niet welkom op de website van micrsoft’s live shopping.

Screenshot Firefox Liveshopping Microsoft

Safari en Opera gebruikers hebben ook pech gehad. Eigenlijk worden alle Mac gebruikers uitgesloten. Kortom, deze nieuwe site negeert compleet de webstandaarden. Webstandaarden die in het leven geroepen zijn door het World Wide Web consortium om het internet in zijn volle potentie te kunnen gebruiken. Dat betekent ook dat websites toegankelijk moeten zijn voor alle browsers.

Ter vergelijking: op één van mijn websites, sportklimtraining.nl is het percentage bezoekers dat gebruik maakt van internet explorer ondertussen gezakt naar 64%. Firefox neemt een goede tweede plaats in met 29%. Mozilla, Opera en Safari volgen daarna.

Natuurlijk moeten webstatistieken altijd met een korreltje zout genomen worden. Zeer waarschijnlijk is het percentage Windows/Internet Explorer gebruikers voor een Microsoft dienst wat hoger dan gemiddeld. Maar de exacte cijfers zijn eigenlijk niet zo interessant. Veel interessanter is de vraag waarom Microsoft – op dit moment – alle gebruikers met een andere browser uitsluit. En wordt dat op korte termijn verholpen?

Is de tijd dat een gloednieuwe website maar in één browser functioneert niet al lang voorbij? Is het voor het team van ontwikkelaars te moeilijk om een website/webdienst te bouwen volgens de standaarden? Is het een strategische beslissing geweest op hoger niveau? Wil Microsoft zijn browser monopolie terug krijgen? De toekomst zal het leren.