Dogma’s voor webdesign

Op de site Boxesandarrows is een interessant artikel verschenen van de hand van Liz Danzico getiteld Dogmas Are Meant to be Broken: An Interview with Eric Reiss. In dit artikel gaat de auteur in op het vinden van de belangrijkste stelregels voor webdesign. Iedereen die bekend is met Lars von Trier met zijn dogma stelling weet hoe Lars von Trier dit voor film gedaan heeft.

In 1995 stelde Lars von Trier samen met een aan aantal andere filmmakers het manifest Dogma 95 op waarin ze beschreven wat de regels voor het maken van een film zijn. Ze stelden bijvoorbeeld dat camera’s met de hand vastgehouden moesten worden, natuurlijk licht gebruikt moest worden en dat extra rekwisieten alleen gebruikt mochten worden als die al op de originele lokatie te vinden zijn.

Eric Reiss, eigenaar van een webdesignbedrijf, kwam in contact met Lars en raakte geinteresseerd in het dogma. Zou het niet mogelijk zijn een soortgelijk manifest op te stellen voor webdesign? Hij ging aan de slag en stelde 10 regels op waarvan hij dacht dat het de belangrijkste richtlijnen zouden moeten zijn. De “regels” of “stellingen” van zijn dogma beschrijven in feite waarom gebruikers sommige websites beter kunnen gebruiken dan anderen.

Web Dogma ‘06

  1. Anything that exists only to satisfy the internal politics of the site owner must be eliminated.
  2. Anything that exists only to satisfy the ego of the designer must be eliminated.
  3. Anything that is irrelevant within the context of the page must be eliminated.
  4. Any feature or technique that reduces the visitor’s ability to navigate freely must be reworked or eliminated.
  5. Any interactive object that forces the visitor to guess its meaning must be reworked or eliminated.
  6. No software, apart from the browser itself, must be required to get the site to work correctly.
  7. Content must be readable first, printable second, downloadable third.
  8. Usability must never be sacrificed for the sake of a style guide.
  9. No visitor must be forced to register or surrender personal data unless the site owner is unable to provide a service or complete a transaction without it.
  10. Break any of these rules sooner than do anything outright barbarous.

Tien regels die het waard zijn grondig te bestuderen, uit te printen en op een prominente plaats op te hangen. Vooral als je zelf werkzaam bent als webdesigner of ontwikkelaar kunnen deze regels helpen betere websites te maken. Maar ik kan me voorstellen dat ook mensen die op een andere manier verantwoordelijk zijn voor een website of de inhoud daarvan baat kunnen hebben bij het volgen van deze regels. Denk bijvoorbeeld aan iemand die verantwoordelijk is voor het schrijven van de inhoud van een website.

Ieder die meer over de achtergrond en ontstaan wilt lezen moet zeker het interview op Boxesandarrows lezen.

2 thoughts on “Dogma’s voor webdesign

  1. Yes I should do that, definately. The thing is, I personally like English better then dutch. Somehow the English language seems better suited to express ideas and thoughts. Therefore I left the Dogma rules in English.

    Maybe I should start blogging in English 🙂

Comments are closed.