Scrollen niet langer een probleem

Onderzoek van Clicktale laat zien dat het grootste deel van de webdesigners webpagina’s ontwerpen waar je op moet scrollen, dat het grootste deel van de bezoekers scrollt en dat een aanzienlijk deel daarvan helemaal naar beneden scrollt.

Of je wel of niet pagina’s moet ontwerpen waarbij bezoekers moeten scrollen is al lange tijd onderwerp van discussie. Vaak wordt als argument tégen scrollen aangevoerd dat bezoekers van een website meestal niet scrollen en dat alle inhoud onderaan dus niet of nauwelijks aandacht krijgt.

Uit dit onderzoek blijkt echter dat 22% van de bezoekers tot helemaal onderaan scrolde. En dat was onafhankelijk van de lengte van de pagina. Dat geeft toch duidelijk aan dat het argument dat de onderkant van een lange pagina ’toch niet gezien wordt’ niet stand houdt.

De vouw van de pagina

Natuurlijk is het zo dat de inhoud boven de vouw van de pagina (het gedeelte wat direct zichtbaar is zonder scrollen) de meeste aandacht krijgt. Maar een volgende vraag is waar die vouw zich bevindt. Ook dat werd in dit onderzoek bekeken.

De resultaten geven aan dat de meest gebruikte hoogtes voor die vouw rond een drietal pieken liggen: 430, 600 en 860 pixels. Dat zijn precies de hoogtes die overeenkomen met beeldschermresoluties van 800×600, 1024×768 en 1280×1024 pixels, na aftrek van wat ruimte voor de menubalken van de browser en het systeem.

De spreiding is erg groot. Nog geen 10% zit op 600 tot 610 pixels. Dat betekent dus eigenlijk dat je kunt ontwerpen wat je wilt, maar dat je voor niemand de exacte lokatie van de vouw kunt bepalen.

Conclusies

De conclusie die uit dit onderzoek te halen is, is dat het weinig zin heeft een webpagina te ontwerpen voor een bepaalde schermhoogte omdat er geen standaard hoogte is. Als er wel een scrolbar ontstaat is dat niet zo erg omdat gebruikers vaak wel zullen scrollen om de rest van de pagina te bekijken, al is het maar vluchtig.

Wat belangrijker lijkt, is de bezoeker een overzichtelijke pagina voor te schotelen, waarbij
a) het duidelijk is dat er meer inhoud te zien is en
b) die inhoud in duidelijke secties verdeeld is en daarmee makkelijk scanbaar is.

Natuurlijk is dit slechts een enkel onderzoek met een beperkte steekproef, maar desondanks zijn het interessante resultaten. In het artikel op de site van Clicktale is het onderzoek uitgebreider beschreven.

3 thoughts on “Scrollen niet langer een probleem

  1. Ruben, bedankt voor je reactie. De manier waarop ik m’n conclusie geschreven heb is inderdaad enigzins kort door de bocht. Het is vooral een reactie op het idee dat scrollen per definitie niet mag. Zoals je zelf ook aangeeft heeft het weinig zin te proberen dit soort dingen te generaliseren.

    Het enige wat je met enige zekerheid kunt zeggen is dat als je inhoud hebt waarvan je wilt dat zoveel mogelijk bezoekers het zien, je die inhoud boven de “veilige” vouw moet zetten.

    Maar verder? Er zijn mensen die meer scrollen, mensen die dat minder doen. Het zal allemaal vooral ook afhangen van de inhoud die je hebt. Is die inhoud interessant genoeg voor iemand? Dan zal hij verder scrollen.

  2. Interessant artikel, vooral dan de toch wat subtielere versie in de comments.

    Intussen zijn we bijna 3 jaar later en de discussie blijft volgens mij actueel.

    Sommigen blijven beweren dat de vouwlijn er niet toe doet en dat iedereen scrollt. Onze ervaring uit gebruikerstesten leert dat de situatie toch genuanceerder is.

    Of mensen scrollen hangt af van soort pagina en soort website. Op onze blog doen we een poging die zaken wat te catalogiseren: wanneer scrollen mensen wel en wanneer niet. http://usability-blog.be/paginavouw-feit-of-fictie/

Comments are closed.